منطقه باستانی موکنای از جاذبه های دیدنی یونان

منطقه باستانی موکنای از جاذبه های دیدنی یونان

منطقه باستانی موکنای (به یونانی: Μυκῆναι) یک مکان تاریخی و یکی از بزرگترین مراکز تمدن یونان می باشد. این منطقه در 90 کیلومتری جنوب غربی آتن، بین دو تپه در شمال شرقی پلوپونز قرار دارد. آرگوس در 11 کیلومتری جنوب، و قرنتس 48 کیلومتری شمال این منطقه قرار دارند. از قرن 15 الی 11 قبل از میلاد این برآمدگی صخره ای یکی از مهم ترین مراکز در جهان شناخته شده بود. پایتخت امپراطوری موکنایان خشکی های یونان و جزایر شمالی دریای اژه را در برمی گرفت.

منطقه باستانی موکنای

منطقه باستانی موکنای

منطقه باستانی موکنای یونان “Archaeological Sites of Mycenae”، یکی از جاذبه های دیدنی یونان و یک بنای سنگی با معماری خیره کننده و ویرانه های شگفت انگیز تمدن 4 هزار ساله می باشد که به خوبی محافظت شده است. مکان باستانی موکنای و تیرینس در مدیترانه شرقی، نقشی حیاتی در توسعه فرهنگ کلاسیک یونان ایفا کرده است. این دو شهر موکنای و تیرینس ارتباط تنگاتنگی با حماسه هومر و ایلیاد و اودیسه دارند که بیش از سه هزار سال، هنر و ادبیات اروپا را تحت تاثیر قرار داد. طبق شواهد منطقه باستانی موکنای در ابتدا محل سکونت مردم عصر نوسنگی در هزاره ۶ قبل از میلاد بوده که ویرانه های آن یک نوع شگفتی است و امروزه به یکی از دیدنی های یونان تبدیل شده است.

برای اخذ وقت سفارت یونان با پارت ویزا در ارتباط باشید.

تاریخچه موکنای

تا دهه 1870 تصور بر این بود که دستاوردهای موفقیت آمیز موکنایان و فرمانروای بزرگ آن ها آگاممنون افسانه اند اما باستان شناس آلمانی هنریش شیله من شواهدی از داستان های هومر و به دنبال آن تروی و موکنای را در آن یافت. وی به طور موفقیت آمیزی پرده از راز هر 2 این سایت ها برداشت و تاریخ باستان شناسی و نیز دیدگاه بشر به تاریخ را عوض نمود. شیله من بقایایی از شهر موکنای را یافت که برای هزاران سال در دره ای در حدود 60 کیلومتری جنوب قرنتس مدفون شده بودند. این شهر به گونه ای در زیر خاک مدفون بود که کاملا از یادها رفته و به طور تعجب برانگیزی از دستبرد دزدان در امان مانده بود. قدرت نظامی موکنایان به خوبی توسط هومر ثبت گردیده است اما هیچ چیز نمی توانست تیم شیله من را از وجود گنجینه های زیر خاک مطلع سازد. در جریان حفاری ها بر روی این بقایا مقبره های چندین پادشاه کشف گردید. هر اسکلت در مکان مخصوص دفن خود به طور مجزا قرار داشت و چهره آن با یک ماسک از طلای خالص پوشانده شده بود. محراب نفیس و جواهرات درهم و برهم در مقبره های خانوادگی کشف گردید و به این طریق آگاممنون از افسانه به واقعیت تبدیل شد.

تمامی مصنوعات کشف شده از این سایت به آتن برده شد بسیاری از آن ها هم اکنون در موزه باستان شناسی ملی به نمایش گذاشته شده اند. دیوارهای عظیمCyclopean Wall به سبک معماری سایکلوپین متشکل از بلوک های سنگی زمخت و بزرگی است که به ترتیب و به دقت و بدون ماده چسباننده روی یکدیگر چیده شده اند. دیوارهای بیرونی که پهنای 14 متری دارند متعلق به 1250 قبل از میلاد می باشند و از این دژ و تنها دروازه آن به نام دروازه شیر محافظت می نمودند. این درب به تزئیناتی که از آن به عنوان قدیمی ترین مجسمه در اروپا یاد می شود مزین گردیده است. اندکی آن طرف تر از دروازه مستقیما به پایین نگاه کنید تا قبرستان دوار را ببینید جایی که قبرهای سلطنتی در آن کشف شد.

سپس به سمت بالای دژ بروید تا از بقایای کاخ سلطنتی دیدن کنید جائی که از آن می توانید مناظر فوق العاده ای را تماشا نمائید. بیرون از دیوارها 3 مقبره کندویی شکل که تولوس نامیده می شوند وجود دارند که یکی گنجینه آترئوس بوده و دیگری مقبره آگاممنون است که در سال 1330 قبل از میلاد ساخته شده است. این بنا نیز دوباره بدون استفاده از مواد میانی و چسباننده صخره ها ساخته شده که باشکوه بوده و انعکاس صدا در آن همهمه ای چون مدرسه شلوغ کودکان را به یاد می آورد.

بازدید از موکنای (Mycenae)

منطقه باستانی موکنای از جاذبه های دیدنی یونان

گردشگران تور یونان می توانند در اطراف دروازه معروف لایون (با مجسمه شیر) قدم بزنند و یا به بالای مخفیگاه این بنا بروند و مقبره سلطنتی تولوس را کشف کنند. ویرانه های آکروپلیس از بهترین ديدني هاي يونان با نمای دیدنی باغ های زیتون که روزگاری خانه آگاممنون افسانه ای بوده و همسرش کلوتایمنسرا بوده است. از اینجا می توان نمای فوق العاده بی نظیری از زواییای مختلف شهر باستانی را دید. برای آشنایی با زندگی مردم موکنای باید به موزه باستان شناسی موکنای بروید که تنها یک مایل تا ویرانه های موکنای فاصله دارد.

دوره موکنای

در هزاره دوم قبل از میلاد، موکنای یکی از بزرگترین مراکز تمدن یونان به شمار می رفت. دوره تاریخ یونان از سال 1600 قبل از میلاد تا حدود 110 قبل از میلاد به دوره موکنای یا مسینی معروف است. تمدن موکنای یا مسینی فرهنگی می باشد که بر یونان، جزایر دریای اژه و سواحلی آسیای صغیر در اواخر عصر برنز مسلط شد.

موکنای آکروپلیس یونان

ویرانه های موکنای آکروپلیس خودش یک شگفتی است. از دروازه لایون که عبور کنید، می توانید فضای داخلی آکروپلیس را ببینید. اگر از پله ها بالا بروید به کاخ آگاممنون می رسید. جایی که توسط همسرش کشته شد. یکی از ویژگی های قابل توجه ارگ موکنای شش قبر دایره ای شکل خانواده سلطنتی می باشد.

موکنای یونان بنایی سنگی با معماری و ویرانه های شگفت انگیزی است که تمدن ۴ هزار ساله یونان را به خوبی نشان می دهد. با توجه به تاریخ یونان، دوره موکنای که به مسینی نیز خوانده می شود، از سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد تا ۱۱۰ قبل از میلاد بوده است. نواحی تحت سلطه تمدن موکنای در اواخر عصر برنز، یونان، جزایر دریای اژه و سواحل آسیای صغیر بوده است. این منطقه نقشی حیاتی در توسعه فرهنگ باستان یونان داشته است.

شهر باستانی موکنای در یونان

شهر باستانی موکنای که یکی از دیدنی های اروپا است، قلعه ای مستحکم است که سکونتگاه هایی اطراف آن وجود دارد. حجم بزرگ دیوارهای ۶ تنی سایکلوپیان که دارای ۱۳ متر ارتفاع و ۷ متر ضخامت است، این افسانه را در بین مردم رواج داده که پرسیوس با کمک یکی از غول های تک چشم ادیسه هومر با نام سلیکلوپس، موکنا را ساخته است. با توجه به شواهد کاخ های پادشاهی موکنای، ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد خالی از سکنه شدند و ۱۰۰ سال بعد به دلیل آتش سوزی تخریب شدند. علت تخریب آن مشخص نیست ولی احتمالا یا کار خارجی ها بوده و یا در اثر اختلافات داخلی بین پادشاهان منطقه باستانی موکنای، که بزرگ ترین مرکز یونان پیش از تاریخ و واقع در شانزده کیلومتری شمال تیرونس بود، به قول پاوسانیاس، در قرن چهاردهم ق م به وسیله پرسئوس بنیادگذاری شد. اساسا دهکده هایی که پیرامون ارگی ممنوع الورود قرار داشتند و دهقانان و تاجران و صنعت گران و بردگان فعالی را که خوشبختانه نامی در تاریخ به جا نگذارده اند، پناه می دادند منشأ این شهر به شمار می روند.

منطقه باستانی موکنای از جاذبه های دیدنی یونان
5 (100%) 1 vote
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *