بازدید از صومعه دفنی آتن در یونان

بازدید از صومعه دفنی آتن در یونان

صومعه دفنی یکی از فوق العاده ترین شاهکارهای پادشاهی بیزانس می باشد.

ساخت صومعه دفنی

 صومعه دفنی نمونه پابرجایی از میراث فرهنگی یونان محسوب می شود. این صومعه امروزه تبدیل به موزه شده است. این اثر جزء میراث جهانی نیز به شمار می رود. این صومعه در قرن سیزدهم میلادی توسط سیستریسی ها ساخته شده است. صومعه اولیه در قرون 5 تا 6 میلادی ساخته و در سال 1070 میلادی مرمت پر هزینه ای بر روی آن انجام شد و موزائیک های باشکوه آن نصب گردیدند. از سال 1207 تا 1458 میلادی زمانی که آتن تحت فرمانروایی پادشاه فرنگی بود صومعه توسط راهیان سیسترسی تصرف شد. تصرف دوباره این صومعه توسط راهیان ارتدوکس در اوایل قرن 16 میلادی انجام گرفت و آن ها در دهه 1820 به دلیل جنگ های استقلال اخراج شدند. حجره های موجود در صومعه بعدها و در قرن شانزدهم میلادی به آن اضافه شده اند.

طرح صومعه دفنی

مسیر صومعه دفنی مسیر مقدس باستانی و یا خیابان ایرا امروزه با بولوار مدرنی یا این نام جایگزین شده است که از غرب و کرامیکوس آغاز شده و از مناطق مسکونی کناره های شهر گذر کرده و به منطقه هایداری می رسد. در اینجا و در مسیر جنگلی که به 10 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد صومعه دفنی واقع است که قبل از معبد آپولو در این مکان ساخته شد.

طرح صومعه دفنی که به صورت سقف گنبدی شکل متقاطع است، طرحی متداول در اواسط دوران امپراطوری بیزانس محسوب می شده است. دیوارهای صومعه، بسیار مستحکم بوده که نشان می دهد که احتمالاً به دلایل دفاعی بدین شکل ساخته شده بودند چراکه این بنا در منطقه ای آسیب پذیر در خارج شهر قرار داشته است. این مجموعه یکی از بی نظیرترین مجموعه ها در جنوب یونان و از مهم ترین دیدنی های آتن محسوب می شود.

ویژگی صومعه دفنی

یکی از ویژگی های درخشان این صومعه که از جاهای دیدنی یونان است، وجود کاشی کاری های بسیار زیبا و الهام بخش آن است که فضای داخلی صومعه را آراسته اند. بر روی این کاشی ها، نقش هایی مربوط به کتاب مقدس، پیامبران و قدیسین بر روی پس زمینه نهفته طلایی آن ها نقش بسته است. بر روی گنبد صومعه که در مرکز آن دیده می شود، طرح پنتوکراتور مسیح نقش بسته است. بیشتر کاشی های سالم در حاشیه جنوبی ورودی صحن اصلی دیده می شوند. کاشی کاری هایی با طرح مریم باکره در قسمت محراب شرقی صومعه به چشم می خورد.

برای تعیین وقت سفارت یونان با پارت ویزا تماس بگیرید.

تاریخچه صومعه دفنی

این مکان که مابین آتن و الوسیس (Eleusis) واقع‌شده، از زمان‌های کهن مقدس بوده است. در ابتدا در این مکان یک معبد آپولو قرار داشته که نام دفنی از آن زمان باقی مانده است (این واژه ترجمه یونانی نام نوعی گیاه همیشه سبز به اسم برگ بو است). این معبد در حدود سال 395 بعد از اینکه چندخدایی توسط امپراطور مسیحی غیرقانونی نامیده شد تخریب گردید؛ البته یک ستون به جای مانده از آن معبد را می‌توان در کنار ورودی صومعه یافت. در قرن ششم یک صومعه کوچک مسیحی وقف به مریم مقدس در این مکان ساخته شد. این صومعه در قرن‌های هفتم و هشتم همزمان با تهاجم اسلاوها متروکه و سپس در ابعادی بسیار بزرگ‌تر در حدود سال 1080 که اوج قدرت امپراطوری بیزانس بود بازسازی شد. کلیسای فعلی همان بنای ذکر شده است، اگرچه اکثر ساختمان‌های جانبی آن از بین رفته است.

این صومعه در طول زمان تهاجم‌ها و زمین‌لرزه‌های مختلفی را تجربه کرده است. این بنا بعد از اینکه در سال 1205 توسط سربازان فرانک در جنگ‌های صلیبی غارت شد، در سال 1211 به سیسترسی‌ها (فرقه‌ای کاتولیک) واگذار گردید. راهبان سیسترسی که از صومعه بلوو (Bellevaux) در فرانسه آمده بودند، راهرو و طاق‌های دوتایی نما را با سبک گوتیک خود به بنا اضافه کردند. صومعه دفنی برای حدود 250 سال یک صومعه سیسترسی باقی ماند. بعد از این که ترک‌های عثمانی آتن را در 1458 به دست گرفتند، دفنی را به کشیش‌های ارتودوکس یونانی بازگرداندند. البته دفنی در زمان قدرت ترک‌ها کاربرد کلیسایی نداشت و برای یک دوره زمانی حتی به عنوان سربازخانه ارتش به کار می‌رفت.

بازسازی صومعه دفنی در آتن یونان

صومعه دفنی

بازسازی ها در این صومعه پس از جنگ جهانی دوم و نیز در دهه 1960 و یک بار دیگر در سال 1999 که زلزله آتن آسیب های جدی به آن وارد نموده بود انجام گردیدند. کلیسای زیبای بیزانسی دارای نماد خارجی پوشیده از سنگ و کاشی است و بازسازی موزائیک های زیبای آن خصوصا در بخش Christ pantokrator در گنبد اصلی انجام شده است.

صومعه دفنی یک صومعه بیزانسی قرن یازدهمی در خارج از شهر آتن است. این بنا که در محل یک معبد یونانی تأسیس ‌شده بود، امروزه تبدیل به یک موزه و نمونه‌ای از میراث جهانی گشته است.

صومعه دفنی (Daphni Monastery) یکی از شاهکارهای فوق‌العاده امپراطور بیزانسی بوده که به طور خاص به دلیل موزائیک‌های داخلی زیبای آن معروف شده است. این صومعه از سال 1999 تا سال 2015 به علت آسیب‌دیدگی از زلزله جهت مرمت بسته شد.

بخش‌های دیدنی صومعه دفنی

نقشه یا پلان صومعه دفنی به شکل «صلیب در مربع» است، پلانی که در میانه‌های دوره بیزانسی متداول بود. به دلیل موقعیت آسیب‌پذیر صومعه در خارج از شهر، دیوارها برای اهداف دفاعی ساخته‌ شد با گسترش بخش غربی صومعه، شکل مربع آن به مستطیل بدل گشت. امروزه راه ورودی کلیسا از سمت جنوب از طریق راهروهای بازسازی‌شده است. این راهروها توسط سیسترسی‌ها در قرن سیزدهم ساخته و سپس در قرن شانزدهم اتاق‌هایی به آن اضافه شد. در اینجا قطعه‌هایی از مجسمه‌های کلاسیک بیزانسی و همچنین دو تابوت سنگی که با طرح گل زنبق (نشان فرانسه) و صلیب آرایش داده شدند وجود دارد که ممکن است محل دفن دو دوک فرانکی در قرن سیزدهم باشد.

موزائیک‌های داخلی قطعه قطعه هستند ولی بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین مجموعه‌ی جنوب یونان را تشکیل می‌دهند. این موزائیک‌ها که مربوط به اواخر قرن یازدهم به بعد هستند، تصاویری از انجیل را به شکل افرادی مقدس با پس‌زمینه طلایی درخشان به نمایش می‌کشند. گنبد بزرگ مرکزی تصویری استثناً عبوس از مسیح را نشان می‌دهد. همان‌طور که در کلیساهای ارتودوکس یونانی رسم است، تصاویری از بشارت، تولد، غسل تعمید و تجلی حضرت عیسی، گوشه‌های نگه‌دارنده گنبد را آراسته کرده‌اند و همچنین تصاویر 16 پیامبر اعظم نیز در بین پنجره‌ها به نمایش درآمده است. بخش شرقی محراب با یک موزائیک قطعه قطعه از مریم مقدس (حافظ کلیسا) که توسط تعدادی فرشته مقرب احاطه ‌شده مزین گشته است.

بازدید از صومعه دفنی

بهترین زمان برای بازدید از این صومعه، از ماه جولای تا سپتامبر می باشد. چراکه در این زمان، جشنواره دافنی در غرفه گردشگری مجاور صومعه برگزار می شود. این جشنواره شامل بخش های مختلفی از جمله رقص و موسیقی می باشد. همچنین غذاهای سنتی و مخصوص کشور یونان نیز به بازدیدکنندگان ارائه می شود. این صومعه در زبان محلی به نام مونی دافنی – MoniDafni – شناخته می شود.

مسیر صومعه دفنی

مسیر مقدس باستانی و یا خیابان ایرا امروزه با بولوار مدرنی یا این نام جایگزین شده است که از غرب و کرامیکوس آغاز شده و از مناطق مسکونی کناره های شهر گذر کرده و به منطقه هایداری می رسد. در اینجا و در مسیر جنگلی که به 10 کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد صومعه دفنی واقع است که قبل از معبد آپولو در این مکان ساخته شد.

 

بازدید از صومعه دفنی آتن در یونان
5 (100%) 1 vote
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *