سکه در کشور یونان

سکه کشور یونان

انواع سکه در کشور یونان

اقتصاد یونان جایگاه چهل‌وهشتم در جهان را بر اساس تولید ناخالص داخلی دارد. درسال ۲۰۱۳ میلادی با ۱۸ میلیون توریست یونان هشتمین کشور پر بازدید کننده در اتحادیه اروپا بود. مین یکای وزنی معادل ۶۰ شِکِل بود که در دورهٔ باستان، در خاور نزدیک رواج داشت. همچون شِکِل، مین نیز یکای پول بود؛ در یونان باستان، هر شکل معادل ۱۰۰ دراخمای یونان بود.  دراخمای یونان با کد ایزوی GRD، یکای پول رایج در کشور یونان است. مسولیت کنترل این واحد پولی برعهدهٔ بانک یونان قرار دارد. هر دراخما به یکصد لپتا تقسیم می‌شود؛ کشور یونان پس از پیوستن به منطقه یورو واحد پول خود را تغییر داد. در زیر به معرفی انواع سکه ها در کشور یونان می پردازیم.

سکه استاتر

سکه استاتر یونان

سکه استاتر

استاتر،  یک سکه باستانی مورد استفاده در مناطق مختلف یونان بود. همچنین، این عبارت برای سکه‌های مشابه، با تقلید از سکه یونانی استفاده و در نقاط دیگر اروپا باستان ضرب می‌شد.

استاتر طلا از یونان باختری با تصویر پادشاه اوکراتید یکم، بزرگترین سکه طلا که در دوران باستان ضرب شد. وزن استاتر طلا ۱۶۹٫۲ گرم و قطر ۵۸ میلی‌متر است.

استاتر به عنوان یک سکه نقره یونانی، برای اولین بار از قرن ۸ قبل از میلاد به عنوان شمش، و بعد به عنوان سکه در ۵۰ میلادی منتشر شد. اولین استاتر شناخته یک سکه الکتروم با تصویر لاک‌پشت، ضرب Aegina و به حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد و در کتابخانه ملی پاریس برای نمایش گذاشته شده است. استاتر نقره و الکتروم در تمام سرزمین‌های یونان باستان و متصرفات آن در وزن‌های گوناگون ضرب گردید و استاتر طلا نیز تنها در بعضی نقاط ضرب و استفاده می‌شد.

سکه  دکادراخمه

سکه دکادراخمه یونان

سکه دکادراخمه

سکهٔ نقرهٔ دکادراخمه یا ۱۰ دراخمه، از سیراکوز مربوط به سال ۴۰۰ پیش از میلاد. یک تالان معادل ۶٬۰۰۰ دراخمه بود. تالان آتیک، واحدی قدیمی برای سنجش جرم و معادل ۲۶ کیلوگرم است. همچنین واحدی برای سنجیدن قیمت و ارزش یک کالا و معادل ارزش ۲۶ کیلوگرم نقرهٔ خالص است. در اصل، یک تالان معادل جرم مقدار آبی بود که یک آمفورا (۳۹ لیتر) را لبریز می‌کرد. با در نظر گرفتن قیمت نقره در سال ۲۰۱۲ که از قرار ۱٬۰۰۱ دلار به ازای هر کیلوگرم است، یک تالان نقره ارزشی برابر ۲۶٬۰۳۰ دلار دارد. یک تالان معادل ۶۰ مینا، ۶٬۰۰۰ دراخمه، و ۳۶٬۰۰۰ اوبولوس بود.

سکه تترادراخما

تترادرهم ، به سکه‌های نقره یونان باستان گفته می‌شود که معادل چهار درهم بوده و از ۵۱۰ پ.م تا ۳۸ پ.م مورد استفاده بوده است.

سکه دانکه

دانکه یا دانسه، سکه نقره‌ای کوچکی از دوره هخامنشیان بوده که معادل اوبولس یونانی است و در میان یونانیان شرقی رواج داشته‌است. بعدها توسط یونانیان در فلزات دیگری مورد استفاده قرار گرفت. در قرن دوم، کارشناس دستور زبان، جولیوس پوکوس به آن نام دانیکه یا دانکه یا دانیکون را داد و گفت که این سکه ایرانی بوده‌است ولی در زمان پولوکس این اظهار نظر بی‌مورد به نظر می‌رسید.

سکه در کشور یونان
2.5 (50%) 2 votes
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *