آکروپلیس آتن یونان

آکروپلیس-یونان

آکروپلیس

هرچقدر هم در باب اهمیت آکروپلیس یونان باستان سخن برانیم زیاد نگفته ایم (هرروز آپریل تا اکتبر 8 صبح تا 7:30 شب .نوامبر تا مارچ 8 صبح5عصر با هزینه)اهمیت مذهبی این صخره های مسطح که در ارتفاع 90 متری شهر قرار گرفته اند بسیار زیاد بوده و بنایی که بر فراز این ارتفاع قرار دارد هنوز ماهیت معماری باستانی یونان را نمایان می سازد.

آکروپلیس آتن یوان

آکروپلیس آتن یوان

معابد آن از اکثر مناطق شهر قابل رویتند خصوصا شب ها و زمانیکه نورهای زیبا به آنها تابانده می شود این حس را منتقل می کند که اینحا هنوز هم قلب این شهر به حساب می آید.نام آکروپلیس مشتق از واژه ی یونانی ست. اکرو به معنی بالاترین نقطه و پلیس به مفهوم شهر.
سعی کنید ازین بنا صبح زود و یا شب هنکام و یا روزهای دوشنبه دیدن کنید تا حضورتان در آن با گروههای توری که به بازدید می آیند همزمان نشود.(روزهای دوشنبه تورها از اکروپلیس دیدن نمی کنند) و به یاد داشته باشید که کفش های کف لاستیکی به پا کنید چرا که صخره های آن بخاطر قدمت طولانی و فرسایش ها لغزنده بوده و بسیاری از بخش های ناهموار آن می توانند پاشنه های احتمالی کفش هایتان را از بین ببرند.زمانیکه باجه بلیط فروشی را پشت سر می گذارید مسیر شما را به مرتفع ترین قسمت آکروپلیس هدایت می کند.صخره مسطحی که در ارتفاع130 متری از سطح زمین قرار دارد.قسمت انتهایی این سطوح شیبدار بخشی از مسیر باستانی و اصلی را تشکیل می دهد که معمولا مملو از جماعتی ست به سمت معبد آتنا میروند.این معبد در دوره های باستانی و مایسنین برای اهداف استراتژیک مورد استفاده بوده و از این رو از آن محافظت می کردند همچنین دارای یک مخزن آب بوده و نماهایی فوق العاده از مناطق اطراف را عرضه می کرده است.

حتما مطالعه کنید  معبد پارتنون آکروپولیس آتن

اولین ساختار مذهبی این معابد در اواخر قرن 6 قبل از میلاد پدیدار گشت گرچه آنها توسط نیروهای نظامی پارسی خشایارشاه در سال 480 قبل از میلاد تخریب شدند.آتنی ها این معابد سوخته را به مدت 30 سال دست نخورده باقی گذاردند تا اینکه توسط پریکلس قانع شدند برنامه بازسازی آنها را در 450 قبل از میلاد آغاز کنند. پریکلس معابد پارتنون آرختیون و آتنا (که اخیرا بازسازی شده بود) را راه اندازی نمود و پروپیلایا از سنگ های مرمر کوه پندلی ساخته و این معبد مرمرین به پنتلیک معروف شد.
زمانیکه رومیان کنترل شهر آتن را به دست گرفتند آکروپلیس را با اضافاتی کوچک آراستند که افول قدرت رومی ها به اهمیت استراتژِک خود بازگشت م مقادیر زیادی از سنگ های معابد به ساخت کلساها و ساختمان های داخلی اختصاص یافت.به دنبال استقلال یونان در قرن 19 میلادی طرح بازسازی این بنا تمامی اضافات قرون وسطی ایی و ساختارهای عثمانی را از آن برچید و تنها مطالعات باستان شناسی از بقایای باستانی را آغاز نمود و به آنها برای سازمان دهی مجدد بناها اکتفا نمود که این فرآیند تا به امروز ادامه یافته است.

آکروپلیس آتن یونان
5 (100%) 1 vote
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *