آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس Herodes Atticus در یونان

آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس

آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس (Odeon of Herodes Atticus)، یک تئاتر سنگی می باشد که در سراشیبی جنوبی آکروپلیس در آتن در کشور یونان قرار دارد. این تئاتر که یک تاتر رومی محسوب می شود، سالنی برای 5 هزار بیننده را در خود جای دارد. در این مکان، طی فستیوال‌های سالانه آتن برای کاربردهای موسیقی و رقص باله در رده جهانی مورد استفاده بوده است. تئاتر دیوسوس در نزدیکی این مکان قرار دارد و تقریباً همه تراژدی‌ها و کمدی‌های یونان باستان، در این تئاتر نوشته و اجرا می‌شدند.

ساخت آمفی تئاتر اودئون هرودس آتیکوس

این آمفی تئاتر که به ایرودیو در زبان یونانی معروف است در سال 174 تا 161 میلادی توسط یکی از افراد ثروتمند شهر آتن به نام «هرودس آتیکوس» و به سبک رومی در 3 طبقه و جایگاه مخاطبانی با ظرفیت 5000 تماشاگر ساخته شد. هرودس پس از پایان عملیات ساخت این مجموعه، شعری را در بزرگداشت همسر درگذشته خود یعنی « آسپاسیا ریگیلا» (Rigilla) در آن اجرا کرد. این آمفی تئاتر در قرن سوم میلادی و نیز در قرن 18 میلادی و زمانی که عثمانی ها از مصالح آن برای ساخت دیوار دفاعی استفاده نمودند تخریب شد.

بنای اصلی این مجموعه حدود صد سال پس از ساخته‌ شدن در جریان حمله « ارولوی» (Erouloi) در سال 268 میلادی تخریب شد. در دوره‌های بعدی و در زمان تصرف یونان توسط امپراتوری عثمانی، آسیب‌های بیشتری به این مجموعه وارد شده و سرانجام در فاصله سال‌های 1898 تا 1900 میلادی مرمت‌هایی در این مجموعه انجام‌ شد. در سال 1922 نیز عملیات بازسازی در اودئون هرودس آتیکوس آغاز گشت. در اصل، تئاتر هردوس آتیکوس یک سالن آمفی تئاتر شیبدار با سه طبقه  سنگی و یک سقف چوبی بوده است که امزوره بخشی از آن تخریب شده است. امروزه اجراهای تابستانی تماشایی یا هلنیک فستیوال در آن برگزار می شود.

حتما مطالعه کنید  کشور يونان

سالن تئاتر اودئون هرودس آتیکوس

آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس Herodes Atticus در یونان

خوانندگان اپرا، هنرمندان مشهور و بهترین نوازندگان جهان اذعان دارند که بهترین و باشکوه‌ترین صحنه نمایش و اپرای موجود در جهان، در شهر آتن قرار دارد. این سالن تئاتر ساخته‌ شده در فضای باز، یکی از باشکوه‌ترین محوطه‌های دیدنی شهر است که در بخش پایینی ویرانه‌های آکروپولیس و در جبهه جنوب غربی آن واقع‌ شده و با نام آمفی‌ تئاتر «اودئون هرودس آتیکوس» (Odeon of Herodes Atticus) شناخته می‌شود. زمانی که «پوسانیاس» (Pausanias) نویسنده و جغرافیدان مشهور دنیای باستان در زمان حکومت «مارکوس آئورلیوس» (Marcus Aurelius) از این بنا دیدن کرد، در توصیف آن نوشت: «بهترین سازه‌ای که در نوع خود ساخته شده است».

در روزگار باستان «اودنوس» (Odeons) برای انجام رقابت‌های موسیقی ساخته‌ شده و این سالن تئاتر باستانی و ساخته‌ شده از سنگ، در طول 60 سال اخیر و در روزگار معاصر نیز میزبان برخی از مشهورترین و بهترین رویدادهای موسیقی بوده و برخی از هنرمندان مشهور جهانی مانند «لوسیانا پاواروتی» (Luciano Pavarotti) و «فرانک سیناترا» (Frank Sinatra) در آن برنامه اجرا کرده‌اند. این محوطه باستانی در بین مردم محلی با عنوان ساده «هرودئون» (Herodeon) شهرت داشته است.

بازدید از آمفی تئاتر اودئون هرودس آتیکوس

حضور در سالن نمایش اودئون هرودس آتیکوس در نزدیکی محوطه باستانی آکروپولیس که از جنس سنگ ساخته‌ شده و دارای پیشینه‌ای دو هزارساله است، تجربه‌ای فراموش‌ نشدنی برای هر گردشگری به شمار می‌رود.

از محوطه باستانی فوق برای برگزاری بسیاری از رویدادها و اجتماعات نیز استفاده‌ شده و در طول جنگ جهانی دوم و زمانی که آلمان‌ها در فاصله سال‌های 1941 تا 1944 میلادی این منطقه را در تصرف خود داشتند، از این سالن نمایش برای اجرای برنامه‌های موسیقی گروه ارکستر آتن و همچنین گروه تازه تأسیس اپرای ملی یونان استفاده‌ شده و بسیاری از آثار مشهور موسیقی جهان از موسیقی‌دانان نامداری مانند بتهوون در آن اجرا شد

سالن نمایش اودئون هرودس آتیکوس

آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس Herodes Atticus در یونان

اودئون در زبان یونانی سالن نمایش یا سالن نوازش معنی می‌دهد و اودئون هرودس آتیکوس سومین سالن نمایش از این‌ دست است که در شهر آتن ساخته‌ شده و در آن رد پای هنر رومی به‌ وضوح دیده‌ شده و می‌توان آن را از آثار مشابه تئاتر «دیونیسوس» (Dionysos) قلمداد کرد.

در این بنای سه‌طبقه از قوس‌ها و طاق‌های رومی استفاده‌ شده و بنا در اصل دارای 3 طبقه و با پوششی از چوب و سقفی کاشی‌ کاری شده بود. میدان و جایگاه اصلی گروه نوازندگان، امروزه به شکل دایره ناقص درآمده و با روکشی از سنگ مرمر سیاه‌ و سفید پوشیده شده است.

این سالن دارای 35 ردیف جایگاه تماشاچیان است که به‌صورت نیم‌دایره به شعاع 80 متر در اطراف جایگاهی از جنس سنگ مرمر ساخته‌ شده و امروزه ظرفیت حضور بیش از  4 هزار و 680 تماشاچی را دارد.

جشنواره اپیدوروس Epidaurus

یونانی‌ها از اولین تمدن‌هایی‌اند که دارای هنر نمایش بوده‌اند. در سال 1950 میلادی، که شورای شهر آتن تصمیم به بازسازی کامل مجموعه گرفت این محوطه تا سال 1955 به‌کلی بازسازی‌ شد و از آن برای برگزاری مراسم مختلف ملی و همچنین جشنواره «اپیدوروس» (Epidaurus) بهره‌برداری شد.

برای تعیین وقت سفارت یونان از مجموعه ما کمک بگیرید

تهیه بلیط برای آمفی تئاتر اودئون هرودس آتیکوس

امروزه سالن نمایش و اپرای اودئون هرودس آتیکوس، یکی از مهم‌ترین مراکز برگزاری جشنواره‌های یونان محسوب شده و البته به خاطر داشته باشید برای ورود به آن و دیدن برنامه‌هایی که در این محل اجرا می‌شود، باید نسبت به تهیه و خرید بلیت اقدام کنید.

در این مجموعه نمایش‌ها و برنامه‌های مختلفی از جمله نمایش‌های باله و آوازخوانی تا نمایش‌های تراژیک یونان باستان به نمایش در می‌آید و قطعاً دیدن این برنامه‌ها می‌توانید یکی از خاطرات فراموش‌نشدنی هر بازدیدکننده‌ای به شمار رود.

چشم‌اندازی زیبا از اودئون هرودس آتیکوس در بازدید از آکروپولیس

در برنامه بازدید خود از محوطه باستانی بسیار مشهور آکروپولیس، شما می‌توانید چشم‌اندازی زیبا به این محوطه نمایشی داشته و تصاویری بی‌نظیر از آن تهیه کنید.

برای این منظور شما باید وارد محوطه آکروپولیس شده و از تپه صعود کرده و از چشم‌انداز مناطق اطراف از دید بالای تپه لذت ببرید. یکی از این دیدنی‌هایی که از آکروپولیس به آن مشرف هستید، اودئون هرودس آتیکوس است.

جشنواره هلنیک در آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس

یک روز تابستانی در فضایی روباز در آمفی تئاتر یونان باستان را تصور کنید و جمعیت بزرگی که به تماشای نمایش‌های هنری نشسته‌اند. جشنواره هلنیک (Hellenic Festival) یکی از شناخته‌شده‌ترین فستیوال های یونان در فصل تابستان محسوب می‌شود که همراه با موسیقی بین‌المللی و محلی، رقص و انواع نمایش‌ها برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است که این مراسم در یکی از زیباترین سالن‌های تاریخی دنیا یعنی در سالن آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس (Odeon of Herodes Atticus) در شهر آتن برگزار می‌شود. گفته می‌شود که اولین اجرا در این آمفی تئاتر شگفت‌انگیز که فضای آکوستیک عالی داشته و در میان تپه‌هایی پوشیده از کاج احاطه شده است، ۲۰۰۰ سال پیش برگزار شده است. لازم به ذکر است که این فستیوال از ماه ژوئن تا آگوست برگزار می‌شود.

آمفی تئاتر اودئون هرودس آتیکوس

  • آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس سومین آمفی‌تئاتری بود که به سبک رومی ساخته شد.
  • شباهت معماری آن با آمفی‌تئاتر دیونیسوس(Dionysus) که در سال ۶ پیش از میلاد ساخته شده‌بود کاملاً مشهود است.
  • تئاتر هرودس آتیکوس که به نوازگاه هرودس آتیکوس نیز مشهور است در شیب جنوبی آکروپلیس در آتن قرار دارد.
  • تیبریوس کلویدیوس آتیکوس هردوس (Tiberius Claudius Atticus Herodes) فلیسوف، معلم و سناتور رومی برای یادبود آنیا روگیلا (Annia Regilla) که در سال ۱۶۰ میلادی فوت شده بود دستور ساخت این آمفی‌تئاتر را داد.
  • شعاع نیم‌دایره آمفی‌تئاتر ۳۸۱ متر است که در جشنواره‌ها حدود ۵ هزار نفر ظرفیت را در خود جای می‌ دهد.
  • سن آمفی‌تئاتر ۳ طبقه بلند داشت که با سنگ‌های مرمری و سرامیک‌های زیبا با هنرمندی تزئین شده بود.
  • در سال‌های نخستین آغاز به کار آمفی‌تئاتر (در حدود ۱۷۴ سال پیش از میلاد)، میزبان اجراهای عالی در موسیقی بوده است. این روند در حال حاضر نیز ادامه دارد و موسیقی‌دانان بزرگی مانند التون جان (Elton John) و استینگ (Sting)  تورهای ۹۶ Mercury Falling و Hermes Falling را در آنجا اجرا کرده‌اند.
  • این مکان، طی فستیوال‌های سالانه آتن برای کاربردهای موسیقی و رقص باله در رده جهانی مورد استفاده بوده است.
  • آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس تئاتر یک تئاتر سنگی می باشد.
  • این تئاتر که یک تاتر رومی به شمار می آید.

آمفی تئاتر اودئون هردوس آتیکوس Herodes Atticus در یونان
امیتار دهید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *